1 comentariu

Ontogeneză

10458780_848689945218716_3872384002379530081_n

 

”Ceea ce nu aparţine timpului ne reţine respiraţia. Umbrele eternităţii, ce se apleacă de cîte ori singurătatea este inspirată de un spectacol de frumuseţe, ne taie suflarea. Ca şi cum am pîngări nemărmurirea prin aburii respiraţiei noastre!”

”Mai eşti tu însuţi? Nu-ţi zvîcnesc tîmplele de teama contrară? Eşti altul, eşti altul……Cu ochii pierduţi spre celălalt în melancolia neprihănită a parcurilor.”

”Diferenţa între oameni se măsoară după rezonanţa afectivă a cuvintelor. Unii se îmbolnăvesc de o sfârşeală extatică ascultând o expresie banală, alţii rămân reci la o probă de zădărnicie.”

”De-aş alerga ca un nebun în căutarea mea, cine-mi spune că nu-mi voi ieşi niciodată în cale? Pe ce maidan al universului mă voi fi rătăcit? Mă duc să mă caut acolo unde se aude lumina…, căci de mi-aduc bine aminte, iubit-am altceva decît sonoritatea transparenţelor?”

”Este mai mult decît înfiorător să te gîndeşti ce puţini oameni au ştiut ceva cu adevărat, ce puţine existenţe complete au apărut pînă acum. Şi ce-i o existenţă completă, şi ce-nseamnă a şti? — A păstra o sete de viaţă în amurguri…”

”Fără tristeţe ne-am da noi seama, în aceeaşi vreme, de trup şi de duh? Fiziologia şi cunoaşterea se întîlnesc în ambiguitatea ei constitutivă, încît nu eşti mai prezent ţie însuţi şi mai solidar cu tine ca-n clipele de tristeţe…Tristeţea — în forma ei elementară — este o genialitate a materiei. Inspiraţie primară fără gînduri. Trupul şi-a înfrînt condiţia şi tinde la o participare „superioară“ lui, iar în formele reflexive ale tristeţii procesul este completat de o descindere a spiritului prin vine, ca pentru a ne arăta cît de organic ne aparţinem. Răpindu-ne firii şi redîndu-ne nouă, tristeţea-i o izolare substanţială a firii noastre, în deosebire de împrăştierea ontologică a fericirii.”

”La adică, ce face fiecare om? Se ispăşeşte pe sine însuşi.”

Emil Cioran , ”Amurgul Gandurilor”

One comment on “Ontogeneză

Lasă un răspuns

