4 comentarii

Bucătăria moleculară

gastronomia_molecularaGastronomia moleculară (Molekularküche-lb germană)are la bază cercetări fizico-chimice prin metode empirice de artă culinară, folosind tehnici de fizică și de chimie și de transformări culinare: macerare, caramelozare, coacere dublă etc.

Este vorba despre ingrediente şi aditivi comercializaţi sub numele de „Texturas” în întreaga Europa şi care, se presupune, vor da „o nuanţă de magie bucătăriei Dvs”. Produsele din fabricile de bomboane și din uzinele de prelucrare a cărnii sunt ușor de integrat în gastronomia modernă:

  • preparatele erook cu celuloză de metil în loc de proteine;
  • enzime produse la lipirea cu utilizarea de azot lichid, de exemplu, nitro – bezea şi cocaina praf fin de gheață de asemenea, numită astfel după pasiunea cu care se gustă;
  • Reacția Maillard a amidonului folosind granule alginate pentru obținerea de bile dintr-un lichid pe bază de săruri;
  • prepararea înghețatei fără cristale mari de gheață, prin răcirea bruscă cu azot lichid. Prepararea se bazează pe utlizarea de azot lichid, la o temperatură de -196 ° C. Ingredientele sunt scufundate în azot lichid, iar apoi sunt imediat congelate pentru păstrare în stare solidă. În acest fel se pregătesc și băuturi alcoolice.

Vândute în ambalaje sofisticate la preţuri între 100 si 200 Euro,  compuşi din produse chimice cu o valoare aproape nulă, acesti aditivi permit realizarea unor tururi de forţă culinare, cum ar fi  „o spirală de untdelemn de măsline”, o „îngheţată fierbinte” sau „o crochetă sferică inversă de suncă”!Alginat de Sodiu Clorura de Calciu Guma de Guar Guma Xantan(E415)(merită să studiaţi aceşti aditivi şi efectele consumului lor).

Această rivalitate neloială dintre bucătăria clasică şi cea moleculară se poate vedea în filmul de aici.

Şi în România a luat avânt bucătăria moleculară, existând în prezent tot soiul de cursuri, concursuri şi demonstraţii de profil( cu fiţe). De asemenea, restaurante care au bucătărie moleculară se găsesc deja în Bucureşti. De menţionat ca în Italia au fost scoase în afara legii pentru un an.

4 comments on “Bucătăria moleculară

  1. O fi buna? Mie-mi suna…SF! As gusta…cu teama! 😀

    • Nu e buna, asta e ideea.
      Cu toate ca-mi place arta gastronomica(mai ales experimentele ei), acest tip de bucatarie nu ma atrage.
      Nu e sanatoasa, ba chiar e nociva. Sunt doar chimicale ”ambalate” frumos.

      • Am vazut ,putin , intr-o emisiune tv , ceva despre astfel de bucatarie…insa am trecut mai departe.Imi pare rau ca nu am m-am uitat cu atentie.
        Cred ca e ciudata,probabil nociva…nu am idee.Am sa studiez si eu,chiar sunt curioasa.

  2. Mandria, domnia si prostia se platesc intotdeauna ! 😆

Lasă un răspuns

