3 comentarii

”Jurnal de scriitor”- (3 volume)

dostoievski-jurnal-de-scriitor-3-vol-3439

AUTOR: F.M.Dostoievski

EDITURA: Polirom

NUMAR PAGINI: 1344

… ”Acum nu mă mai supăr, acum îmi sunt dragi cu toții și chiar și când își râd de mine – și atunci îmi sunt chiar deosebit de dragi. Aș râde și eu cu ei, adică nu de mine, ci de dragul lor, dacă, privindu-i, nu m-aș simți atât de trist. Trist, fiindcă ei nu știu adevărul, iar eu știu adevărul. Ah, ce greu îți e atunci când numai tu știi adevărul! Dar ei nu vor înțelege asta. Nu, nu vor înțelege. (…)
Principalul e să-i iubești pe ceilalți așa cum te iubești pe tine însuți și asta-i tot, nu-ți mai trebuie nimic: imediat ai afla cum să-ți clădești raiul. Și totuși nu e decât un vechi adevăr, pe care oamenii l-au repetat și l-au citit de un bilion de ori, dar uite că n-a prins rădăcini! Conștiința vieții este mai presus de viață, cunoașterea legilor fericirii este mai presus de fericire, iată cu ce trebuie să luptăm! Și am să lupt. Numai să dorească toți și toate s-ar aranja cât ai clipi!”

(Dostoiveski, Jurnal de scriitor v II, p 407-408, Polirom 1998)

3 comments on “”Jurnal de scriitor”- (3 volume)

  1. Minunat Dostoievski dintotdeauna ! A fost nu numai un scriitor, ci si un filosof, un gânditor profund asupra sensului existenței. Cred că Acolo, Sus, a găsit între timp multe răspunsuri…

    Și eu îl simt aproape; cel puțin în adolescență am citit unele dintre cele mai bune cărți ale sale. ”Crimă și pedeapsă” m-a copleșit prin realismul descrierilor psihologice. Deși nu cunoșteam psihologia criminalului, simțeam acolo viața… simțeam că totul poate fi real ! Binele și răul nu sunt entități clar vizibile, așezate în cutiuțe separate; de multe ori, ele coexistă în sufletele noastre. Nu mai știu care autor (Confucius parcă) spunea cam așa: ”Înțeleptul este și el, când virtuos, când nemernic.” Deci, nimeni nu e perfect, toți avem și umbre… Însă Dostoiveski a găsit soluția umbrelor noastre: iubirea.

    Mulțumim pentru textul minunat, și pentru că ni l-ai reamintit pe Dostoievski !

  2. Reblogged this on In Tacere.

  3. Reblogged this on lost creek publishing.

Lasă un răspuns

