2 comentarii

Rafinamentul vine o dată cu capacitatea de înţelegere!

Nimeni nu şi-a pus serios problema de ce ne ducem la teatru îmbrăcaţi frumos, de ce ajungem mai devreme să ne ocupăm locurile din timp sau pentru ce plătim când dăm efectiv banii pe un bilet de intrare. De multe ori ne îmbrăcam elegant pentru ca aşa am învatat, am vazut la alţii sau  pentru că aşa ” ieşim din cotidian”. Această atitudine se manifestă oricum doar în exterior. Nu cred că stă nimeni să-si facă o introspecţie în prealabil, înainte de a intra într-o sală de teatru. Chiar dacă de cele mai multe ori  piesa  e ”marfă închisă” (mă refer la faptul că, chiar şi când cunoaştem autorul/piesa, diferă alte coordonate: actorii, decorul, regizorul, meteo când ieşim din casă) nu putem spune că suntem mânaţi de o curiozitate superioară. Mă tem că vedem această manifestare ca un ”divertisment”. În aceeaşi categorie intră vizionarea filmelor(nu cele de la TV), expoziţiile de diferite facturi (artă fotografică, sculptură , pictură) şi lansările de carte.

Pentru  mine au fost necesari câtiva ani buni până să înţeleg foarte puţin din toate aceste cai ale creației. Nu poţi întelege o pictură când nu ştii tehnici de realizare şi n-ai studiat în amanunt despre colori. Nu pricepi ce poate fi interesant într-un film cand nu eşti atent la poveste, efecte speciale, calitatea sunetului şi a imaginii. Sculptura rămâne o nebuloasă dacă nu extrapolezi la ceva superior. Nu poţi citi o carte  dacă nu ai rabdare şi nu ţi-ai alocat timp pentru asta. Este drept că nu te obligă nimeni să te uiţi până la capăt la un film pe care nu-l agreezi(de exemplu am încercat să văd un film în care acţiunea dorea să surprindă realitatea cotidiană  şi parcă mă uitam alături la vecini) sau să citești vreo carte care n-are nimic interesant în ea(şi asta se face atat de subiectiv încat nu poti învinui autorul că tu nu înţelegi nimic). Dar la teatru nu poţi să te ridici şi să pleci (de asta misiunea celui care pune în scena piesa este importantă şi grea). Cred că acelaşi lucru îl vei face şi la o expoziţie (nu poţi să goneşti prin faţa tablourilor şi apoi să ieşi imediat; trebuie măcar să te opreşti puţin, să dai din cap contemplativ şi apoi să te muţi ganditor la urmatoarea piesă). Capul  trebuie să devină o cutie de rezonanţă, în care uşile se închid şi se deschid către noi lumi, care este plină de întrebări(nu de răspunsuri). Marile descoperiri(personale) se fac punând mai întâi întrebări.

Ce vreau să spun este că de cele mai multe ori trecem pe lângă asemenea momente din inerţie. Aceste manifestări ale artelor există într-o  multitudine de  forme (trebuie doar să le accesăm selectiv) şi noi nu le putem înţelege. De cele multe ori cei care le dau viaţă sunt canale vii pentru această curgere continuă superioară. Altă dată se pot naşte din frământările minţii, ale sufletului, sau pur si simplu se coc din pragmatismul vietii. Ca să putem înţelege ceva trebuie să lasăm garda jos şi să vedem frumuseţea, sa rezonăm cu ea. Aşa ajungem să fim curioşi, să studiem, să vedem, să auzim, să vrem să înţelegem şi să devenim foarte pretentioşi. Rafinamentul se naşte dintr-o înţelegere superioară căreia noi îi dăm curs prin micile noastre gesturi .

2 comments on “Rafinamentul vine o dată cu capacitatea de înţelegere!

  1. intamplator am ajuns aici si da, imi place! ai dreptate.
    rafinamentul,,,,hmmm…este ceva special. nu oricine ajunge sa-l inteleaga pentru ca nu oricine are rabdarea si dorinta de a-l atinge.nu spun ca eu as fi atins rafinamentul.sunt convinsa ca mai am f multe de invatat.nu mi ajunge o viata intreaga sa invat , sa cunosc atatea aspecte ale vietii si informatiei pe cat mi as dori…
    insa stiu sigur ca incerc.la final..voi analiza cat am incercat si cat am reusit!

Lasă un răspuns

