2 comentarii

Despre zahar

Din zaharuri și amidon, organismul nostru extrage glucoza, combustibilul lui preferat. Fructele proaspete, deși sunt bogate în zaharuri naturale, nu tulbură mecanismul de menținere constantă a nivelului zahărului în sânge, datorită fibrelor pe care le conțin. Alimentele amidonoase nerafinate au un sistem de protecție suplimentar. Ele sunt descompuse (în cursul digestiei) mai lent decât zaharurile în glucoză. Zahărul fiind un aliment foarte concentrat, uzează anumite organe. Pentru un organism adaptat de milioane de ani să se hrănească cu zaharuri complexe din fructe, miere, cereale și legume, ingerarea unei ciocolate sau a altor dulciuri concentrate este un adevărat șoc, care produce dezechilibre în lanț. Aventura zahărului în corpul nostru e interesantă, dar foarte periculoasă. El este alcătuit dintr-o moleculă de glucoză și una de fructoză. În stomac (în mediu acid și în prezența enzimelor) se desface rapid în cele două componente, străbate cu ușurință intestinul subțire și ajunge în sânge, unde provoacă o stare de hiperglicemie. Aceasta va determina o stare de excitare fizică și nervoasă. Pancreasul alertat peste măsură, secretă mai multă insulină decât normal, ceea ce are ca rezultat scăderea zahărului din sânge sub medie, așa că în scurt timp se instalează o stare de hipoglicemie. Ficatul își face datoria și transferă o parte din rezervele sale de glucide în sânge. Aceste alternanțe dereglează întreg metabolismul și în timp obosesc și uzează organismul (mai ales pancreasul), epuizând în același timp sistemul nervos. Cantitățile mari de glucoză din sânge constituie un material primejdios. Glucoza se poate atașa de proteine, enzime, împiedicându-le să-și îndeplinească rolul, ceea ce poate duce la pierderea vederii, la leziuni renale, la obstrucții arteriale periferice, etc.

Celulele care trebuie să distrugă microbii nu-și pot efectua misiunea, dacă în sânge se găsesc concentrații mari de glucoză. Cercetările arată că reducerea capacității de luptă antimicrobiană a leucocitelor, după consumul de dulciuri persistă în următoarele cinci ore. Sistemul imunitar este parțial inactivat (zahărul este și un hoț de magneziu). Aceasta duce la la o expunere periculoasă și inutilă la gripă, boli de plămâni, infecții urinare și intestinale, rinită, sinuzită etc.Organismul își mobilizează pentru neutralizarea zahărului și resursele de calciu, în detrimentul sistemului osos și al dentiției, care devin mai fragile. Caria dentară apare la 94 % din populația care consumă produse cu zahăr (de șase ori mai mult decât în urmă cu 200 de ani, înainte de descoperirea zahărului).

De fiecare dată când mâncăm, în sânge se eliberează o cantitate de insulină. Unul din rolurile insulinei secretată de pancreas este de a ajuta țesuturile (în special cele musculare) să consume glucoza din sânge. Consumul dulciurilor între mese, expun ficatul la insulină pentru perioade prea lungi, iar printr-un mecanism complicat, în timp, ficatul trimite în sânge celule adipoase care fac celulele musculare rezistente la insulină, nepermițându-le să absoarbă glucoza din sânge, ba chiar încep să distrugă celulele pancreatice secretatoare de insulină. Nivelul de insulină scade, glucoza se acumulează în sânge și între mese și apare diabetul de tip 2.

Această perspectivă sumbră poate fi evitată, folosind cât mai mulți mușchi prin activitate fizică, ce vor utiliza combustibilul în surplus.

Obezitatea se instalează la marii consumatori de dulciuri. Acest lucru se produce, deși zahărul nu este atât de bogat în calorii, dar perturbă ehilibrul hormonal, ceea ce duce la creșterea apetitului și la dezvoltarea în exces a țesutului adipos, apariția celulitei, etc. O serie de alte boli cum ar fi: reumatismul, anemia, astenia, cancerul, sinuzita și rinita cronică, tulburările hormonale, degenerescența osoasă, scleroza multiplă se agravează ca o consecință a consumului de zahăr și se retrag ca prin farmec o dată ce am renunțat la el. Renunțarea la alimentele care conțin mult zahăr este dificilă întrucât creează dependență. Tratamentul este simplu. După câteva zile în care nu vei mai mânca produse care conțin zahăr, nivelul glucozei din sânge se va stabiliza, pielea va deveni mai elastică și senzația de poftă pentru ceva dulce va dispare.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă eliminarea completă a zahărului din alimentație sau cel mult acesta să constituie până la 10 % din aportul energetic zilnic. Mulți oameni nu cunosc însă acest lucru, dar sunt atrași de gustul dulce și reclamele tot mai reușite pentru dulciuri. Înșelător prin gust, el stârnește în organism o furtună de dezechilibre. Plătim deci plăcerea gustativă cu felii de sănătate.

Cel mai bun înlocuitor al zahărului sunt fructele proaspete, sucurile naturale, salatele de fructe, care normalizează glicemia, reglează funcțiile pancreasului. Iarna fructele uscate: stafidele, smochinele, curmalele, caisele deshidratate etc. sunt un excelent înlocuitor al zahărului. Ele sunt foarte dulci, foarte bogate în zaharuri, dar sunt mai ușor de suportat de organism față de zahărul alb. Un alt înlocuitor al zahărului este mierea de albine, un amestec complex de zaharuri naturale, un produs viu, dificil de procurat însă din cauza prețului ridicat.

Autor: V.(I).P.

Anunțuri

2 comments on “Despre zahar

  1. Eu folosesc miere in loc de zahar mereu mai putin in cafea..dar si acolo pun foarte putin..intradevar zaharul poate fi otrava, daca nu e consumat cu limita. Multe lucruri interesante pe care nu le stiam despre zahar, multumesc!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: