1 comentariu

Să ştiţi că nu servim peste rand!

M-am minunat cand am auzit o asemenea replică în zilele noastre, de consum. Replica era dată de o doamnă vanzator unui potenţial client care statea cuminte la o coadă frumuşică  dintr-un aprozar de cartier. Este adevarat că  domnul gesticula, întreba şi se uita cu atenţie la cine se ”bagă” în faţa. Intrasem să iau niste fructe, am vazut mica scenetă, m-am amuzat şi am iesit. M-am abţinut mult să nu comentez. La doi pasi era un supermaket dar mie  încă îmi place să cumpar din aprozare şi piaţă . Imi place să vad oamenii străini ( unii de alţii ) stranşi pe langă o coadă,  cum se întalnesc şi îşi vorbesc ”de-ale lor”. Preocuparea evidentă pentru ”ziua de maine” e mai evidentă într-o piaţă decat într-un supermaket. Acolo lumea umblă mai relaxată , într-un ,,turism comercial” euforic. Dacă e sa fiu corectă pot spune că merg destul de des să fac cumparaturile cel puţin  dintr-unul din  supermaketurile existente, pentru că ”nu am timp” (oare de ce nu mai am timp?!) pentru a merge în piaţă. Imi fac chiar şi liste , pe care le depaşesc cu regularitare. În carucioarele mari, etajate, supraetajate încap multe… lucruri de care nu am neaparată nevoie (luate ca să fie  sau dacă tot le-am vazut aşa stinghere , pe acolo). Încurajarea consumului fără necesitate a devenit un bulgăre care se măreşte , se tot mareşte şi o să ne doboare într-o zi.  Am descoperit însă (de curand ) că te poţi controla. Ca în multe cazuri de dependenţă, azi renunţi la una  (chiar dacă stai în mană cu produsul vreo jumatate de ora, îl duci , îl ei şi în cele din urmă  îl duci la loc) , maine la alta. E prima lecţie de economie ”aplicată” pe care o înveţi din experienţă. Secretul nu este caţi bani ai(si nici caţi poţi să faci) ci cat cheltui. Sintagma ” bani puţini  , nevoi  putine ;  bani mulţi  , nevoi   multe” e  testată din punct de vedere psihologic. Dar  în cazul în care sesizezi cum se creeaza atunci, pe loc , necesitatea iluzorie  de ”a avea” eşti mai atent la consumul ce ,,ne consumă” energie şi bani.

Este  interesant că, atunci cand am trecut pe langă supermaketul din apropierea aprozarului , am remarcat ca era închis (pentru modernizare).Aşa mi s-a relevat  de ce magazinele şi aprozarele din cartier erau pline de oameni care voiau ”să sară peste rand”.

One comment on “Să ştiţi că nu servim peste rand!

  1. Frumos!!! S…i adevarat, de asemeni! Keep up the good work!!!

Lasă un răspuns

