1 comentariu

Cenaclu literar

Am citit de curand un articol despre tinere talente şi promovarea în cadrul unui cenaclu literar. Era anexată şi o fotografie în care tinerii îndrumaţi de un cadru didactic stăteau cuminti în cerc şi purtau discutii libere.M-am bucurat şi cu o plăcere detaşată mi-am amintit de un moment foarte frumos din perioada ”renascentistă” a vieţii mele.În prima tinereţe (adica după 20 de ani) frecventam un cenaclu literar de putină vreme.Aveam din copilarie un freamat interior pe îl transpusesem în versuri sau piese anemice de teatru şi musai trebuia să-l împartaşesc. Era interesant. La fel  ca si acum, esenţa este să citesti din creaţia ta altora (aflaţi ca si tine în cautarea drumului interior sau în prezenţa unor persoane care te puteau îndruma ) să primeşti şi să-ţi însuşeşti critici , să vezi cum  şi ce mai scriu alţii. Începusem să mă dumiresc cam ce implică să scrii şi la ce te expui cand împărtasesti aşa ceva (nu mai spun de publicat). Imi placea să vad adolescentii entuziasmaţi , plecand de la aceste întălniri filosofand în contadictoriu în engleză sau franceză(exact ca marii scriitori în perioadele lor de inceput) şi disecand ce-a vrut altul să zică(scos în faţa clasei, adică a tuturor).

La una din aceste întalniri m-am gandit ca ar fi bine să-mi aduc o prietenă , pragmatică de altfel,  care voia sa înteleagă cum se coc poeziile şi ”marile” scrieri.Puteai să aduci invitaţi interesati şi eu aveam unul de seamă. S-a asezat frumusel pe un scaun. Totul decugea normal , adică un tanăr aspirant începuse să citească din recentele randuri aşternute cu evlavie .Transfigurat de emoţie aştepta la final reacţii de la micul public. Fiind cam multă linişte prietena mea ia initiativă şi ‘îl ajută ” pe aceast adolescent . Începe să-i explice ca poezia era frumoasă dar ca e ”friabilă”. Nu întelegea de ce suferă atat de mult în iubire la o varstă aşa de fragedă. Ca nimeni nu merita aşa o ardere interioară şi că de fapt valoarea unei poezii nu e dată de îmbrăcămintea prea frumoasă a cuvintelor. L-a ars uşor rand pe rand cu ”floreta” minţii ei. L-am văzut cum se schimbă la faţă şi cu o mare greutate în picioare s-a retras pe un scaun , topit de ganduri.

Am facut în aşa fel ca sa ieşim mai repede de acolo. Simţeam în spate privirile ascuţite ale celor prezenţi. Pe drum am încercat să mă gandesc putin. Îl înţelegeam pe acel tanăr , care ”scormonise” serios în sufletul lui şi care avusese capacitatea să dea o formă la ceea ce traise şi o întelegeam şi pe ea .Mintea nu cunoaşte  modalităţi empirice de exprimare ci doar un realism independent. I-am explicat ca părerea ei contează dar că modul în care a comunicat nu a fost unul bine ales. Să analizezi la sange un om care (indiferent de substraturi) expune cu sensibilitate o parte frumoasă din el nu e cel mai indicat lucru pe care să-l faci. Cert este ca i-a parut rău ca n-a fost bine înţeleasă şi voia să se întoarca . Am mai discutat şi a abandonat. Acum dacă e să analizez dezvoltarea noastră ulterioară văd transformările pe care doar timpul le permite. Adică eu am învaţat să nu mai găsesc realitatea decupată ci ca un întreg şi prietena mea lasă experientele să releve senzorialitatea existenţei.

Cu drag,prietenei mele…

PS: In loc de La multi ani !

One comment on “Cenaclu literar

  1. iti multumesc draga mea prietena si pt urare si pr amintirea acelei dupa amieze. cred ca nici tie nu ti-a fost usor cu o asa prietena, dar ce sa-ti fac….te-ai procopsit cu mine pana la sfarsitul vietilor noastre….nu mai e cale de scapare….stii ca mi-ar fi placut sa reintalnesc acel tanar…mi se pare ca se chema Antonie sau Anton….dragul de el….poate ca datorita criticii mele, (care nu a vrut de fapt sa fie o critica asa cum bine ai inteles tu….dar e normal sa fi inteles doar tu pt ca esti prietena mea…..) el sa nu mai fi scris niciodata poezii….mi-ar pare tare rau pt ca era talentat. oricum sper sa fie bine. te pup cu drag si mult mult dor

Lasă un răspuns

